Goed voor jou én goed voor de planeet, dat smaakt altijd naar meer

Marine Taste wint de eerste Food Challenge van Bio-Planet

Op 28 oktober 2021 organiseerde Bio-Planet een event voor professionals rond de toekomst van bewust consumeren: 'The next decade of conscious consumption'. Een van de topics op de agenda was een product pitch van food-start-ups die een verschil maken in de eitwitshift of in de circulaire voedselproductie. Tijdens het event kon iedereen live stemmen voor zijn of haar favoriet.

De vak- en publieksjury kozen voor de innovatieve Zweedse start-up Marine Taste, die een umamibouillon op basis van nieuwe eiwitten van mariene afkomst had voorgesteld. Dat product krijgt een jaar lang ruimte in de rekken van de 31 winkels en in de webshop van Bio-Planet.

Food Challenge

“We staan voor een grote uitdaging om van duurzame voedselproductie en -consumptie de norm te maken. Bio-Planet wil zijn pioniersrol van duurzame retailer ook in de toekomst blijven opnemen. Door in dialoog te gaan met wetenschappers, onderzoekers, het onderwijs, het middenveld, de overheid en producenten wensen we samen de kar van duurzame voedselproductie en -consumptie te trekken. Op ons eerste event voor professionals, georganiseerd in de marge van onze 20ste verjaardag, werden ideeën uitgewisseld en debatten gevoerd over de toekomst van duurzame voedselproductie en -consumptie met alle stakeholders. Tijdens het event vond eveneens de finale plaats van de ‘Food Challenge’. Met die wedstrijd willen we een vinger aan de pols houden van innovaties in duurzame voedselproductie”, zegt Jan Van Holsbeke, Business Unit Manager bij Bio-Planet. 

Voor de wedstrijd kregen innovatieve start-ups die bezig zijn met de eiwitshift of de circulaire voedselketen de kans om een case in te dienen en hun product te pitchen. Niet minder dan 36 food start-ups namen deel aan de wedstrijd. 72 % van de deelnemers waren Belgisch, 67 % van de inzendingen gingen over de eiwitshift en 33 % over de circulaire voedselketen. 

De finalisten

Onze professionele vakjury van aankopers, productmanagers, marketeers en start-up-coaches selecteerde vijf food start-ups aan de hand van een preselectiepitch en een productevaluatie. In de preselectie werd aandacht besteed aan het product of het ingrediënt, het businessmodel (technische haalbaarheid, schaalbaarheid, marktpotentieel), de marketingstrategie en het team achter de innovatie. Indien mogelijk werd het product getest tijdens een proefsessie.

Deze vijf finalisten, vier Belgische en een Zweedse start-up, kregen vervolgens extra coaching van Flanders’ FOOD en Foodlab Proef! om hun verhaal scherp te krijgen voor de live pitch tijdens het event. Vier van de vijf finalisten zijn innovatieve voedselbedrijven die een verschil maken in de eiwitshift: Yuma Food, dat crackers maakt met krekelmeel, TAKK, dat plantaardige alternatieven voor smeerkaas produceert, Tiptoh, dat een plantaardig alternatief voor melk uit spliterwten haalt, en ten slotte Marine Taste, die een umamibouillon op basis van nieuwe eiwitten van mariene afkomst produceert. De laatste finalist was BizzyBite, een start-up die de pulpreststromen van smoothies hergebruikt voor het maken van voedzame repen, een mooi voorbeeld van circulaire voedselketen.

Zweedse winnaar

Na de boeiende pitch tijdens het event kon het publiek meestemmen om de winnaar van de 'Food Challenge' te bepalen. De beoordeling van de vakjury voor het businesspotentieel en de smaak en textuur telde mee voor 80 % van de punten, de stemmen uitgebracht door het publiek telden mee voor 20 %. Marine Taste werd verkozen tot de eerste Bio-Planet Food Challenger. Het product waarmee zij wonnen is een umami bouillon zonder additieven en 100% natuurlijk, op basis van nieuwe eiwitten van mariene afkomst. Dat de oogst bovendien diverse milieuvoordelen oplevert zoals filtering van zeewater, gaf voor de vak- en publieksjury de doorslag.

De winnaar krijgt 12 maanden een plaats in de rekken van de 31 winkels en de webshop van Bio-Planet. “Wij kijken met een positief gevoel terug op het event én de wedstrijd. Het succes ervan bevestigt onze overtuiging om de kar te blijven trekken in meer duurzame voedselproductie en -consumptie”, besluit Jan van Holsbeke.

NV Bio Planet
V. Demesmaekerstraat 167
1500 Halle 
Tel. 02 363 50 10
info@bioplanet.be

KBO 0472.405.143
BE87 2930 2511 7294