Reportage

Trends uit de wereldkeuken

Food-inspiratie uit exotische, verre landen en streken doet het vandaag erg goed. Denk maar aan de Koreaanse en Hawaïaanse keuken, en de Chinese gerechten uit Szechuan. Zij gooien hoge ogen! Laat je verrassen door deze smakelijke én typische gerechten.

Koreaans: op-en-top in evenwicht

De Koreaanse keuken staat helemaal in het teken van ‘gezond blijven door wat je eet’. Bij elk hoofdgerecht horen altijd vijf groentegerechtjes en een portie gefermenteerde kimchi of kool. Geen wonder dus dat deze keuken de laatste tijd erg in trek is bij health foodies.

Koreaans bij je thuis organiseren, daar heb je niet veel voor nodig:

  • Begin altijd met een kommetje soep. Als hoofdgerecht serveer je vis of vlees met minstens vijf groentegerechten (banchan). Een potje gochujang (te vergelijken met sambal) mag niet ontbreken.
     
  • Maak je eigen kimchi! Mix in een keukenrobot enkele teentjes knoflook met een stuk gember, een pepertje, een scheut rijstwijn, oestersaus en een beetje suiker. Snij een Chinese kool in stukken en bestrooi met zout. Laat 2 u. staan en spoel dan onder koud water. Meng met het knoflookmengsel. Laat in een afgesloten pot 1 week staan op kamertemperatuur. Zet daarna in de koelkast.  
     
  • Eet aan je salontafel, zittend op kussens.
     
  • Gebruik eetstokjes van roestvrij staal, behalve voor de rijst. Die eet je met een lepel.
     
  • Meng nooit rijst en soep.

Chinees: pittige, aromatische gerechten

De Chinese keuken zoals wij ze kennen, is eigenlijk een westerse variant van de échte Chinese keuken. China telt bovendien heel veel verschillende regio’s die allemaal een specifieke keuken hebben. De regio Sichuan (ook bekend als Szechuan) is op dit moment erg hot. In de Verenigde Staten loopt het storm voor deze pittige, aromatische gerechten. Ook bij ons reppen foodies zich naar Chinese restaurants waar ze gespecialiseerd zijn in de szechuankeuken.
 

En hoe maak je nu zelf spicy szechuangerechten?

  • Typisch voor de szechuankeuken is chiliolie. Deze olie wordt bij zowat elk gerecht geserveerd. Zelf maken? Meng plantaardige olie met verschillende soorten fijngemalen pepertjes en laat enkele dagen trekken. Lekker in wokgerechten.
     
  • Het bekendste szechuangerecht is mapo tofu. Blokjes tofoe worden in dit gerecht gemengd met gebakken gehakt, knoflook, gember, pepertjes, szechuanpeper en veel lente-uitjes.

Hawaïaans: lekkere en hippe poke bowl

Eerst dook de buddha bowl uit de VS op, met een mix van granen, peulvruchten, groenten, vruchten en zaden. En nu zien we op Instagram vooral de poke bowl uit Hawaï verschijnen. De poke bowl bevat kleine blokjes gemarineerde rauwe vis en mooi gesneden plakjes groenten, boven op een portie rijst (of quinoa, als je het glutenvrij wil houden). Enorm evenwichtig en vooral heel eenvoudig zelf te maken.

Je eigen poke bowl maken is easy! Kook rijst of quinoa en schep deze in een mooie kom. Snij stukjes vis (zalm, tonijn of ga eens voor octopus) in blokjes en marineer ze in een beetje sojasaus, rijstazijn en sesamolie. Snij komkommer en avocado in reepjes en leg ze boven op de rijst. Leg hierop de vis en werk af met lente-ui, sesamzaadjes en kant-en-klare zeewiersalade.