Reportage

Meet & Eat met Michael

Voedingsdeskundige Michael werkt als diëtist. Zijn kennis over voeding en gezondheid deelt hij ook op zijn vegetarische foodblog VEG&Tables. Zo wil hij iedereen aanzetten en inspireren om te genieten van een gezonde en (deels) vegetarische levensstijl, met de focus op véél smaak en verzadiging. Hij kookt graag met seizoensgroenten, ongeraffineerde granen en peulvruchten, en met invloeden van over de hele wereld. Ooit wil Michael chefkok worden én een kookboek uitbrengen dat wereldwijd gepubliceerd wordt. Voor het zover is, kregen we hem te pakken voor een kort interview.

Ontdek Michaels menu Local Flavours en …

 

Wat is jouw favoriete Bio-Planet-product?
Omdat ik zelf geen tijd heb om notenboter te maken, koop ik altijd de Mixed Nut Butter van BioToday®. Ik sport veel en mijn extra energie haal ik uit deze gemengde notenboter die ik in mijn shake doe. Pindakaas lust ik absoluut niet, maar deze boter wel. De verhouding tussen de verschillende noten geeft echt een sublieme smaak.
 
Welke producten mogen niet ontbreken in jouw keukenkasten?
  • Rode biet: niet iedereen lust de aardse smaak, maar ik ben fan! Ik gebruik bietjes in mijn coulis, chutney, salades, smoothies en zelfs in cake. De dieprode kleur fleurt meteen je maaltijd op en de smaak past bij heel wat kruiden en specerijen. Bovendien zijn rode bieten rijk aan vezels en een bron van kalium.
  • Kikkererwten: onmisbaar in de vegetarische keuken omdat ze rijk zijn aan vezels en foliumzuur (B11). Ik maak er graag falafels en vegetarische burgers mee. Alles in de blender, even mixen en klaar. Kikkererwtenmeel is trouwens glutenvrij, perfect voor mensen die glutenintolerant zijn. Extra pluspunt? Peulvruchten zijn zoveel milieuvriendelijker dan vlees!
  • Havermout heb ik nodig om stevig aan de dag te beginnen. Samen met stukjes noten, gedroogd fruit, chiazaad en honing maak ik een lekkere granola. Haver bevat veel eiwitten en heeft een gunstig effect op cholesterol. Daarnaast heeft het een lage glycemische index waardoor het langzaam door ons lichaam wordt verteerd. Zo blijft de suikerspiegel beter onder controle.
 
Wat is jouw ultieme keukentip?
Met een simpele spiraalsnijder maak je je eigen groentepasta van courgette of wortelen. Ook een aanrader? Spaghettipompoen! Halveer en rooster in de oven met olie, peper en zout. Als hij gaar is, haal je er met een vork de sliertjes uit, en heb je overheerlijke spaghetti! Serveer met je favoriete pastasaus. Enjoy!