Reportage

Vitaminebom op je bord

Variatie is altijd goed, ook in je groentekeuze. Kies nu eens voor een vitamine C-bom en dan weer voor extra ijzer of magnesium. Hoe? Hier lees je welke vitaminen en mineralen de hoofdrol spelen in welke groenten én waar ze allemaal goed voor zijn.

Calcium

  • Zit in Chinese kool, kervel, postelein, rammenas, rucola, gedroogde sojaboon.
  • Is goed voor gezonde botten en tanden.
     

Magnesium

  • Zit in postelein, spinazie, gedroogde sojaboon, kikkererwt, linzen, peulvruchten, witte en rode bonen.
  • Is goed voor gezonde botten en tanden, speelt een rol bij de spierwerking en gaat vermoeidheid tegen.
     

IJzer

  • Zit in postelein, peterselie, rucola, snijbiet, tuinkers, waterkers, gedroogde sojaboon, kikkererwt, linzen, peulvruchten, witte en rode bonen.
  • Is goed voor de vorming van rode bloedcellen en hemoglobine, speelt een rol bij het zuurstoftransport doorheen je lichaam en gaat vermoeidheid tegen.
     

Vitamine A

  • Zit in andijvie, artisjok, bleekselderij, broccoli, cantharel, kervel, paksoi, peterselie, pompoen, postelein, schorseneer, sla, spinazie, tuinkers, veldsla, waterkers, wortel, zoete aardappel.
  • Draagt bij tot een gezond gezichtsvermogen, speelt een rol bij de opname van ijzer in je lichaam en is belangrijk voor huid en slijmvliezen.
     

Vitamine E

  • Zit in avocado, broccoli, kervel, rode paprika, peterselie, spinazie, tuinkers.
  • Is goed voor de bescherming van je cellen tegen oxidatieve stress (een stofwisselingstoestand met een teveel aan schadelijke vrije radicalen in je lichaam).
     

Vitamine C

  • Zit in asperge, aubergine, bloemkool, boterboon, broccoli, cantharel, champignon, Chinese kool, courgette, doperwt, groene kool, kervel, knoflook, koolraap, koolrabi, paksoi, groene en rode paprika.
  • Is goed voor de collageenvorming die een rol speelt bij gezond tandvlees, gezonde tanden en een gezonde huid.
     

Vitamine B1

  • Zit in knoflook, pastinaak, sojascheuten, tuinkers, gedroogde linzen, peulvruchten, rode bonen, witte bonen, sojabonen.
  • Is goed voor de werking van je hart en zenuwstelsel.
     

Vitamine B2

  • Zit in broccoli, cantharel, champignon, kervel, peterselie, spinazie.
  • Is goed voor gezonde slijmvliezen, gezonde rode bloedcellen, een gezonde huid en gezichtsvermogen. Speelt ook een rol bij de opname van ijzer in je lichaam.

GA MEE ACHTER DE SCHERMEN VAN EEN BIOBOERDERIJ >