Reportage

Hoe leer ik mijn kinderen bewuster eten?

Als ouder ben je de belangrijkste coach voor je kinderen. Ook als het om bewust eten en genieten gaat. Hoe leer je dit je zoon of dochter het beste aan ? Enkele tips!

Geef het goede voorbeeld
Wat mama en papa doen, doen kinderen gemakkelijk na. Mooi meegenomen als je ze wil wijzen op wat gezond én lekker is.  Geniet openlijk van dat bordje vol heerlijke groenten. De kans is groot dat ze even later meegenieten.


Ga samen op boodschappenmissie
Een bezoekje aan de supermarkt gepland? Maak er samen een missie van. Begin met een kijkje in de koelkast. Wat is er nog? Wat heb je nodig? Maak samen het boodschappenlijstje. Laat de kinderen ook tijdens het winkelen meehelpen door de groenten en het fruit te kiezen. Vul nadien samen de kasten. Zo leer je hen meteen om ook respect te hebben voor de gekochte producten.

Ga met z’n allen aan de slag
Wat is er leuker dan samen kokerellen? Laat zoonlief de groenten snijden, geef je dochter de verantwoordelijkheid over weegschaal en mixer. Voor elk wat wils. En een leuke manier om hun interesse in verantwoorde voeding op te wekken.

Varieer maar blijf geduldig
Kinderen moeten minstens acht keer proeven om een nieuwe smaak te appreciëren. Blijf niet steken op kip met appelmoes maar bied hen telkens weer de rijkdom van de natuur aan.  Wel belangrijk: geef hen de vrijheid om het geproefde uit te spuwen. Zo zullen ze de volgende keer sneller geneigd zijn om nog eens te proeven.
 

Verwerk alle restjes
Las één keer per week een restjesdag in. Ga samen op zoek naar de restjes en bedenk wat je er mee kan doen. Leer je kinderen geen voedingswaren te verspillen.

Geef hen een eigen plekje
Heb je een tuin of terras? Laat de kinderen dan zelf fruit en groenten kweken. Zo krijgen ze spelenderwijs meer waardering voor alles wat groeit en bloeit en eten ze even later met trots van hun eigen oogst. Dit kan zelfs in potjes op het balkon. Kleinschaliger maar het resultaat blijft hetzelfde.

Leer hen bewust genieten
Combineer ’s ochtends een stuk fruit met wat havermout, noten of zaden en wat yoghurt: dat geeft een verzadigd gevoel. Leg samen met je kinderen eens schijfjes fruit op je boterham in plaats van chocopasta of confituur. Dit is misschien niet voor elke dag als het snel moet gaan maar je laat ze zo wel bewust genieten.

Kies zorgvuldig en weldoordacht. Niet zomaar een saaie groenteschotel op tafel maar een gezichtje van wortel, bloemkool, komkommer en tomaatjes. Het smaakplezier wordt ongetwijfeld aangewakkerd.
 

Gebruik sprekende beelden
Wil je kind ’s morgens alleen maar gesuikerde ontbijtgranen? Grijpt het standaard naar een melkdrankje? Ontrafel dan samen het etiket en bouw daarna een suikerklontjesstapel. Een beeld zegt meer dan duizend woorden.

 

ONTDEK NOG MEER: ZIJN DIEPVRIESGROENTEN EVEN GEZOND ALS VERSE GROENTEN? >