Reportage

Alleen de natuur is goed genoeg

In Duitsland vind je de grootste (biodynamische) medicinale tuin van de wereld (20 ha!) en die is van … Weleda. Het bedrijf haalt al sinds 1921 het beste uit de natuur, voor pure verzorging voor jou én voor je baby. Van babyolie over billenbalsem tot welterustenbad. Alle producten zijn weldoordacht en 100 % natuurlijk. Maar hoe doet Weleda dat? Tekst en uitleg door Kirsti Huizinga, Product Manager voor de Benelux.

Cosmetica, wat betekent dat voor Weleda?
Bij cosmetica denken heel wat mensen vooral aan decoratieve cosmetica, make-up, jezelf mooier maken. Voor ons betekent cosmetica: je lichaam goed verzorgen om er mooi en stralend uit te zien. Als je je lekker in je vel voelt en goed voor je huid zorgt, gaat je huid er mooi uitzien en straal je.  

Zijn er ook verschillende soorten cosmetica?
Ja hoor. We spreken van reguliere cosmetica, natuurlijke cosmetica en biocosmetica. De basisingrediënten van de eerste categorie zijn vooral synthetische ingrediënten. Die kunnen belastend zijn voor het (baby)lichaam en gebruiken we dus niet. Natuurlijke en biologische cosmetica bevatten alleen natuurlijke ingrediënten, en bij de biologische cosmetica zijn er daarvan zoveel mogelijk van biologische oorsprong. 

En hoe zit dat bij jullie?
Alle producten van Weleda dragen het keurmerk NATRUE, het strengste keurmerk op het gebied van natuurlijke cosmetica.  Dit keurmerk geeft de consument de garantie dat de producten 100 % natuurlijk zijn en met een maximaal aandeel biologische ingrediënten. 

Waarom zijn niet alle ingrediënten biologisch?
Die vraag krijgen we vaak. En het heeft vooral te maken met het ingrediënt water. Bij biologische ingrediënten wordt het hele teeltproces gecontroleerd. Bij water is dat niet mogelijk, dus kan water nooit 100 % bio zijn. Voor producten met water kan het aandeel bio-ingrediënten dus nooit 100 % zijn. Om in de NATRUE-categorie ‘Biocosmetica’ te vallen, moet het aandeel dan 85 % tot 90 % bedragen.

Zo natuurlijk en biologisch mogelijk is dus wel belangrijk voor jullie.
Klopt. Al vanop onze allereerste dag in 1921 staan mens, natuur en duurzaamheid bij ons voorop. In die tijd was dat redelijk vooruitstrevend. Dat de natuur centraal staat, betekent niet alleen dat we onderzoeken welke planten ons welke verzorgende eigenschappen kunnen bieden, maar ook hoe wijzelf zoveel mogelijk zorg kunnen dragen voor onze planeet. Ook de partners waar we mee samenwerken, delen die filosofie, net als Bio-Planet. 

Bij ons zijn jullie vooral gekend voor de verzorgingsproducten voor volwassenen, maar jullie hebben ook een assortiment ontwikkeld voor baby’s.
Inderdaad. Het eerste babyproduct brachten we al in 1959 op de markt. Dat was Calendula Kinderolie – nu Calendula Verzorgende Olie – met slechts twee ingrediënten: sesamolie en Calendula-extract, voor voeding en bescherming van de huid. Een zevental jaar later kwam daar nog een aantal producten bij. In de jaren 90 maakten we ons babyassortiment compleet, we hebben nu 12 natuurlijke babyproducten.

Wat maakt jullie babyassortiment zo bijzonder?
Onze babyproducten zijn speciaal voor (en met) baby’s ontwikkeld. De geur bijvoorbeeld komt van etherische oliën en is dus volledig natuurlijk.  Ze worden er rustig van, houden ervan en voelen zich veilig. 

En wat brengt de toekomst voor Weleda?
Wel, we blijven investeren in onderzoek en innovatie zodat we nieuwe verzorgingsproducten kunnen ontwikkelen. Zoals onze Evening Primrose-lijn. Hoofdingrediënt is teunisbloemolie, een delicate en verzorgende olie die de huid laat stralen, ook na de menopauze. En we willen onze producten bij een breder publiek bekendmaken zodat iedereen kan genieten van het beste van de natuur. 

Foto's