Veelgestelde vragen

Zit je met een vraag?

  • Wat is bio?

    De termen ‘bio’ en ‘biologisch’ garanderen je dat de producten gemaakt zijn op een manier die door de wet is vastgelegd. Biologische landbouwers en veehouders moeten zekere normen respecteren die zijn vastgelegd in Europese wetten.

    Regels voor biolandbouw

    - Geen kunstmest
    - Geen chemisch-synthetische pesticiden
    - Meerjarige vruchtwisseling

    Regels voor bioveeteelt

    - Geen gebruik van genetisch gemanipuleerde organismen (ggo’s)
    - Biologische, ggo-vrije dierenvoeding voor de dieren
    - Elk dier heeft een minimale bewegingsruimte, en dat zowel binnen als buiten
    - Geen antibiotica of preventieve behandelingen

    Wil je meer weten over de wetten rond biologische landbouw en veeteelt? Kijk op onze pagina ‘Wat is bio?’ of op bioforum.be waar je meer info vindt over de regels en de lastenboeken in de biolandbouw, veeteelt en de voedselverwerking.

  • Waarom winkelen bij Bio-Planet?

    Bij Bio-Planet vind je een compleet supermarktaanbod met zo’n 6.500 biologische en ecologische producten. Alle voeding is er gegarandeerd 100 % biologisch en alle niet-voeding is gemaakt met het grootste respect voor mens en natuur.

  • Waar staan biolabels voor?

    Bij Bio-Planet draagt elk voedingsproduct het biologo van de Europese Unie, het Euroleaf. De ingrediëntenlijst vermeldt ook de herkomst van de ingrediënten (EU en/of niet-EU) en het nummer van de officiële inspectiedienst. Die inspecteert elke fase van de productieketen: de grondstoffen, de productiewijze, de verwerking, de verpakking en de verkoopsvoorwaarden. Zo ben je er zeker van dat elke stap van bij de producent tot bij jou strikt is opgevolgd.

     

    Daarnaast vind je op veel van onze producten ook deze bijkomende nationale labels:

    België Frankrijk Duitsland Nederland
     

    Demeter-label voor producten uit de biodynamische landbouw

    Producten met het Demeter-label beantwoorden aan de normen van de biologische landbouw én zijn bovendien geproduceerd volgens de voorschriften van de biodynamische landbouw, opgesteld door Rudolf Steiner. Deze vorm van landbouw probeert meer aan de aarde terug te geven dan hij ervan krijgt. Biodynamische landbouw houdt rekening met de nauwe band tussen de bodem, de planten, de dieren, de zon, de maan en de planeten.

     

    Andere labels bij Bio-Planet

    Glutenvrij

    Bij Bio-Planet vind je een ruim assortiment glutenvrije biovoeding aan een goede prijs-kwaliteitverhouding. In de winkel herken je producten zonder gluten aan de melding 'glutenvrij' op het prijsetiket. Op onze webshop collectandgo.be hoef je alleen de ‘glutenvrije producten'-filter aan te duiden om het assortiment glutenvrije bioproducten te ontdekken.

    Als de verpakking van een product de vermelding 'glutenvrij' draagt, dan nemen we die over op onze prijsetiketten. Het label 'glutenvrij' kan zowel wijzen op een product dat geen gluten als ingrediënt bevat als op een product dat in een volledig glutenvrije omgeving is vervaardigd.

     

    Fair trade

    Producten uit eerlijke handel herken je aan dit label. Producenten in het Zuiden krijgen er een eerlijke prijs voor en een fairtradepremie. Al onze fairtradeproducten zijn natuurlijk ook biologisch. Da's dubbel duurzaam.

    Meer info over labels op labelinfo.be.

  • Waarom zijn biologische producten soms duurder?

    Over het algemeen ligt de prijs van biologische producten iets hoger dan de prijs van producten uit de conventionele landbouw. De redenen daarvoor zijn:

    - Intensievere handenarbeid (bv. onkruid wieden gebeurt manueel of mechanisch en dus trager dan met chemische herbiciden).
    - Biobedrijven zijn kleinschaliger.
    - In de biolandbouw krijgen dieren meer ruimte, zowel binnen als buiten.
    - Het rendement van de biologische landbouw ligt lager. Dit komt omdat biolandbouw geen kunstmest of chemisch-synthetische pesticides gebruikt. De dieren krijgen geen preventieve antibiotica en eten biovoeding.

  • Hoe kan ik de nieuwsbrieven van Bio-Planet krijgen?

    Creër een account en vink het vakje met de nieuwsbrieven aan. Heb je al een account bij een andere webshop van Colruyt Group (ColliShop, DreamLand ...)? Dan kan je je aanmelden met dat account en bij je nieuwsbrieven het Bio-Planet-vakje aanvinken. Vink het vakje uit als je de nieuwsbrieven niet meer wil krijgen.

  • Hoe lees ik de prijsetiketten?

    Op onze prijsetiketten vind je naast de prijs van het product ook meer informatie:  

    1. De benaming

    Bij glutenvrije producten staat de benaming in een gele balk met de vermelding ‘glutenvrij’:

    ‘Nieuw in onze rekken’ (product dat nieuw is in ons assortiment)

    Dit symbool betekent dat je korting hebt met je klantensticker. De kortingen variëren per product.

    2. De prijs per stuk. Opmerking: een groene en een rode prijs kunnen nooit samen op één prijsetiket staan.

    3. De prijs per stuk als je meerdere stuks koopt. Die prijs is voordeliger.

    4. De prijs per kilo of per liter. Zo kan je gemakkelijker vergelijken met andere producten.

    5. Info over het product zoals herkomst, gebruik en ingrediënten.

  • Aanvaardt Bio-Planet ecocheques?

    Momenteel kunnen we geen ecocheques aanvaarden bij Bio-Planet.

    Ecocheques zijn een ingewikkelde kwestie. In tegenstelling tot maaltijdcheques zijn ecocheques geen betaalmiddel maar wel een verkoopsartikel. Dat betekent dat de winkel voor elke aangenomen ecocheque moet betalen.

    Om winstgevend te kunnen blijven, zou de winkel dus zijn prijzen moeten herbekijken.

    Omdat wij eerlijke producten voor eerlijke, juiste prijzen willen aanbieden, kiezen wij ervoor om geen ecocheques te aanvaarden. Ondertussen wordt er achter de schermen wel hard gewerkt om van ecocheques een ‘standaard’-betaalmiddel te maken. Zodra dit een feit is, zullen wij jouw ecocheques natuurlijk met plezier aannemen.

  • Hoe kan je online shoppen bij Bio-Planet?

    Online shoppen bij Bio-Planet, dat is:

    Eenvoudig: vul je winkelwagentje op onze webshop op Collect&Go en bewaar je favoriete producten voor je volgende boodschappen. Zo win je tijd! Had je al een lijstje met favoriete producten op de oude Bio-Planet-site? Geen probleem! Wij hebben je lijstje overgezet naar de Collect&Go-site.

    Volledig: je vindt een grote selectie van het Bio-Planet-assortiment in onze webshop op Collect&Go. Verse producten, conserven, fruit, groenten, brood, verzorgingsproducten … Online bioshoppen was nog nooit zo makkelijk! (Om de koudeketting te bewaren kan je voorlopig nog geen diepvriesproducten online reserveren.)

    Handig: je kiest zelf de dag en het uur waarop je je reservatie afhaalt. En je kiest ook het afhaalpunt. Op onze kaart ontdek je het afhaalpunt dat het dichtst in je buurt ligt.

     

    We vertrouwen je online boodschappen aan Collect&Go toe.

    Collect&Go is de online boodschappendienst van Colruyt Group die al vele jaren met grote zorg de boodschappen doet voor heel wat Colruyt-klanten. Het Collect&Go-principe is simpel: je reserveert je boodschappen online en laat die voor je klaarzetten in een Collect&Go-afhaalpunt naar keuze, op een tijdstip naar keuze.

    Collect&Go heeft afhaalpunten in heel België. Je vindt er dus vast eentje in je buurt.

    Er zijn regelmatig aanbiedingen waarbij de servicekost wegvalt. Je ontdekt per mail of op onze webshop bij welke producten dat zo is.

  • Wat is Xtra?

    Xtra is de klantenkaart van Colruyt Group, die ook een app is. Zo heb je je klantenkaart altijd op zak. Toon je Xtra-kaart of -app aan de kassa van je Bio-Planet en je krijgt automatisch en onmiddellijk al je voordelen. Je herkent je voordelen aan dit symbool .

    Bovendien kan je met je Xtra ook terecht bij 8 andere winkels en webshops van Colruyt Group: Colruyt, OKay, Spar Colruyt Group, Collect&Go, DreamLand, Dreambaby en ColliShop. Je krijgt dan hun specifieke voordelen. Vanaf het najaar van 2017 geniet je met Xtra ook alle voordelen van DATS 24.

    Xtra is ook een login waarmee je makkelijk winkelt in de Bio-Planet-webshop op collectandgo.be én in de andere webshops van Colruyt Group: dreamland.be, dreambaby.be en collishop.be. Je hebt maar één paswoord nodig, profiteert van alle online aanbiedingen en krijgt relevante tips.

    Als je je Xtra-kaart online aanvraagt, dan kan je via je Xtra-profiel een tijdelijke Xtra-kaart downloaden. Zo ontvang je onmiddellijk al je voordelen.

  • Wat is het verschil tussen Xtra en de Bio-Planet-klantensticker?

    Met Xtra krijg je nog altijd je vertrouwde voordelen. Je herkent ze aan dit symbool 

    Zodra je je Xtra voor de eerste keer gebruikt, wordt je klantensticker gedeactiveerd. Bovendien kan je met Xtra ook terecht bij 8 andere winkels en webshops van Colruyt Group: Colruyt, OKay, Spar Colruyt Group, Collect&Go, DreamLand, Dreambaby en ColliShop. Je krijgt dan hun specifieke voordelen. Vanaf het najaar van 2017 krijg je met Xtra ook alle voordelen van DATS 24.

    Xtra biedt je daarnaast nog meer voordelen. Zo heb je je klantenkaart altijd op zak met de handige Xtra-app. Xtra is ook een login waarmee je makkelijk winkelt in alle webshops van Colruyt Group: collectandgo.be, dreamland.be, dreambaby.be en collishop.be. Je hebt maar één paswoord nodig, profiteert van alle online aanbiedingen en krijgt relevante tips.

  • Hoe herken ik de voordelen die ik krijg met mijn Xtra?

    Je herkent je voordelen aan dit symbool . Je vindt het onder andere in ons magazine, op de kortingscheques en op de prijsetiketten in de winkel. Zo zie je tijdens het winkelen duidelijk bij welke producten je voordeel doet en tegen welke voorwaarden.

  • Wat zijn de troeven van de Xtra-app?

    • Je hebt je klantenkaart altijd op zak. Toon je Xtra-app aan de kassa om automatisch en onmiddellijk te profiteren van al je voordelen.

    • Je kan de Xtra-app gebruiken om mobiel te betalen. Volg de instructies in de app en koppel de mobiele betaalapplicaties van SEQR, KBC of Bancontact aan je Xtra-app.

    • Je kan je gegevens makkelijk beheren.

  • Ik heb mijn Xtra-kaart aangevraagd, maar heb ze nog niet ontvangen.

    Met een aanvraagformulier kan het een viertal weken duren voor je jouw Xtra-kaart thuis in de bus krijgt. Vraag je je kaart online of via de Xtra-app aan, dan ontvang je ze binnen een tiental dagen.

    Onderaan het aanvraagformulier in de winkel en online in je Xtra-profiel vind je een tijdelijke Xtra-kaart. Die kan je gebruiken tot je jouw Xtra-kaart thuis ontvangt. Zo krijg je onmiddellijk je voordelen en alle specifieke voordelen bij 8 andere winkels en webshops.

  • Krijg ik met mijn tijdelijke Xtra-kaart dezelfde voordelen?

    Ja. Met je tijdelijke Xtra-kaart krijg je alle voordelen bij Bio-Planet. Die herken je makkelijk aan dit symbool. Je krijgt ook specifieke voordelen bij 8 andere winkels en webshops van Colruyt Group. Je gebruikt je tijdelijke kaart tot je jouw Xtra-kaart thuis ontvangt.

  • Mijn Xtra-kaart is verloren of gestolen. Hoe kan ik de Bio-Planet-voordelen blijven genieten?

    Je kan je Xtra-kaart als verloren of gestolen opgeven via je Xtra-profiel of door contact op te nemen met onze klantendienst. Bel naar het Xtra-nummer 02 363 54 00 (van maandag t.e.m. zaterdag van 8 tot 20 uur). We zullen dan je oude kaart blokkeren en sturen je een nieuwe op.

    Via je Xtra-profiel kan je een tijdelijke kaart downloaden. Zo blijf je je voordelen genieten.

  • Kunnen mijn gezinsleden ook een Xtra-kaart krijgen?

    Andere leden van je gezin die minstens 18 jaar zijn, kunnen hun eigen, persoonlijke Xtra-kaart aanvragen (1 kaart per persoon). Om geen papier te verspillen sturen we maar één exemplaar van ons magazine op per gezin, zelfs al hebben verschillende leden van dat gezin een eigen klantenkaart.

  • Kan ik Xtra hebben zonder het magazine en/of nieuwsbrieven te ontvangen?

    Ja, je kan aangeven of je papieren communicatie of e-mails wil ontvangen via je Xtra-login. Log in op jouw profiel en vink bij ‘Mijn communicaties’ ons magazine en/of nieuwsbrieven aan of uit.