Goed voor jou én goed voor de planeet, dat smaakt altijd naar meer

Tags Respect

Zonder zout is even lekker

Zout geeft smaak, maar neemt ook smaak weg. Wil je weer écht proeven wat je eet, laat dan het zoutvaatje minder spreken. Zuivere ingrediënten, puur en onbewerkt, roepen minder, maar zeggen meer.

Trop is teveel

De gemiddelde Belg krijgt veel te veel zout binnen: 10,5 gram per dag in plaats van het aanbevolen maximum van 6 gram per dag. Je hebt eigenlijk maar 1 tot 3 gram zout per dag nodig. Stel dat je als ontbijt twee boterhammen met oude kaas eet (1,15 g), voor je lunch twee broodjes met serranoham (2,79 g) en voor je diner een bord lasagne met vlees en saus (3,1 g), dan zit je al aan meer dan 7 gram zout.

Op stophetzout.be lees je hoe je kan minderen met zout én toch smaakvol kan eten. Te veel zout is niet alleen slecht voor je hart en bloeddruk, maar ook voor je nieren. Het beperken van zoutgebruik is dan ook een van de zeven doelstellingen van het Nationaal Voedings- en Gezondheidsplan.

Wist je dat de term ‘zout’ eigenlijk een verzamelnaam is voor allerlei chemische verbindingen. In spreektaal wordt met zout meestal keukenzout bedoeld, dus natriumchloride: een verbinding van natrium en chloride.

Feit of fabel?

Zelfs zonder extra zout toe te voegen, krijg je nog te veel zout binnen

FEIT. Maar liefst 80 % van het zout dat we consumeren, zit in bewerkte voedingsmiddelen. Het wordt toegevoegd als smaak- en conserveermiddel. Etiketten van producten geven je een indicatie van de hoeveelheid zout. Goed om te weten: 1 gram keukenzout of natriumchloride bestaat uit 0,4 gram natrium en 0,6 gram chloride. Kies producten met zo weinig mogelijk zout. Of nog beter: kook zo onbewerkt en vers mogelijk.

Als je hebt getranspireerd, kan je best iets zouts eten

FABEL. Je lichaam scheidt een teveel aan zout inderdaad ook af door te zweten, bijvoorbeeld als je sport of als het erg warm is. Maar omdat we sowieso meer zout binnenkrijgen dan goed voor ons is, hoef je het zoutverlies niet te compenseren. Veel belangrijker is om je vochttekort aan te vullen door voldoende water te drinken. Alleen in extreme gevallen kan je een tekort krijgen, bijvoorbeeld als je in de hitte een marathon loopt.

Wat doet te veel zout met je lichaam?

Heerlijk, dat vleugje zout over je carpaccio of aardappeltjes, maar voor je gezondheid strooi je beter wat minder vaak met het zoutvaatje. Want wist je dat …

  • je bloeddruk te hoog kan worden van te veel zout? Je lichaam houdt dan meer vocht vast (ook in de bloedvaten) waardoor je hart harder moet pompen.
  • je risico op hart- en vaatziekten toeneemt bij te veel zout?
  • te veel zout nierziekten kan veroorzaken omdat je nieren extra hard moeten werken om het zout via je urine te verwijderen?
  • je risico op maagkanker toeneemt bij te veel zout?
  • je kans op botontkalking stijgt bij te veel zout omdat zout calcium aan je lichaam onttrekt?
  • het extra belangrijk is om te minderen met zout als je een hoge bloeddruk en overgewicht hebt, én als je op leeftijd bent? Dat komt omdat de werking van je nieren met de jaren achteruitgaat en ze minder natrium opruimen.

Zit hier zout in?

Ook voedingsmiddelen in blik bevatten veel zout. Kook daarom zoveel mogelijk vers met groenten en kruiden als smaakmakers. Vervang hartige snacks door snoeptomaatjes, bleekselderijstengels of noten zonder zout.

Maar ook in kaas (vooral in de belegen varianten), charcuterie en brood zit veel zout. Mozzarella, geitenkaas en onze Belgische abdijkazen zijn gezonder dan feta en roquefort. Rosbief en kipfilet bevatten veel minder natrium dan salami, filet americain en gerookte ham. En last but not least: bestel bij de bakker een natriumarm brood of maak thuis zelf je zoutarme brood.