Goed voor jou én goed voor de planeet, dat smaakt altijd naar meer

Start to detox

Heb je al van detoxen of ontgiften gehoord? Het klinkt misschien als een heel streng dieet waarbij je met een groot hongergevoel achterblijft, maar niets is minder waar. Een milde detox kan je eigenlijk al bereiken door simpelweg een aantal producten tijdelijk uit je eetpatroon te schrappen. Door daarbij goed naar je lichaam te luisteren, kan je eenvoudig jouw eetgewoontes aanpassen. Zo ga je stap-voor-stap lichter en gezonder eten. Wij helpen je alvast op weg met enkele gezonde tips!

Producten om te minderen

Volgende voedingsmiddelen kan je geleidelijk aan afbouwen en gedeeltelijk of volledig vervangen door alternatieven.

  • Denk in de eerste aan producten die veel gluten bevatten. Vervang je tarweproducten bijvoorbeeld eens door alternatieve producten zoals speltbrood of speltpasta. Spelt bevat wel nog gluten maar in mindere mate.
  • Geraffineerde suikers vervang je het best door natuurlijke zoetstoffen. Honing, ahornsiroop, agavesiroop, kokosbloesemsuiker … zijn hierbij goede opties.
  • Zuivelproducten: het aanbod aan plantaardige zuivelvervangers is groot, denk maar aan de alternatieven op basis van soja, amandel, haver, rijst …
  • Kant-en-klaar en sterk bewerkte producten bevatten vaak meer vetten en suikers en niet altijd de verwachte hoeveelheid vitamines, vezels en voedingsstoffen. Kies daarom zeker voor verse en onbewerkte producten.
  • Alcohol
  • Rood vlees
  • Zout: natuurlijke zouten zijn essentieel voor je lichaam, maar gebruik ze sowieso met mate. Let op je dagelijkse zoutinname en verminder indien nodig.
  • Cafeïne/theïne: vervang je koffie of thee bij het ontbijt door versgeperst fruitsap of een zelfgemaakte smoothie met een plantaardige drink en merk het verschil.
Noten

Producten à volonté

De volgende voedingsmiddelen kan je voluit opnemen in je detoxdieet.

  • Groenten en fruit bevatten veel gezonde koolhydraten, vezels, vitamines en mineralen en zijn niet weg te denken uit je detoxdieet. Meer groenten en fruit eten is de boodschap!
  • Noten, zaden en pitten zijn rijk aan gezonde vetten en een goede bron van niet-dierlijke eiwitten, vitamines en mineralen.
  • Peulvruchten zijn zonder twijfel een van de beste plantaardige eiwitbronnen. Ze passen zeer goed in stoofpotjes en verhogen de voedingswaarde van al je gerechten.
  • Onbewerkte granen zoals quinoa, amaranth, volle rijst
  • Plantaardige zuivelvervangers zijn ideale alternatieven voor klassieke zuivelproducten en veelzijdig te gebruiken in al je favoriete gerechten.
  • Vette vis is rijk aan omega 3-vetzuren, een goede reden dus om vaker voor vis te kiezen.