Goed voor jou én goed voor de planeet, dat smaakt altijd naar meer

Tofoe: eiwitrijk en glutenvrij

Tofoe of tofu is een eiwitrijk sojaproduct. Het wordt gemaakt door gestremde sojamelk te zeven en tot een blok te persen. Tofoe bevat veel calcium, is cholesterolvrij en bevat geen gluten.

Hoe tofoe klaarmaken?

Er bestaat harde en zachte tofoe (of zijdetofoe). Beide hebben een typische structuur en dus ook typische bereidingswijzen.

  • Met harde tofoe kan je makkelijk bakken, grillen en wokken in olijfolie. Snij de tofoe daarvoor in blokjes, reepjes of plakjes. Hou je van superkrokante tofoe? Plaats de tofoeblok dan tussen twee vellen keukenpapier en leg er iets zwaars op, zoals een pak bloem. Laat dat 15 minuten zo staan. Zo pers je al het vocht uit de blok. Probeer dit onmiddellijk uit met ons recept voor paksoi en boekweitnoedels met krokante tofoeblokjes.
  • Zachte tofoe of zijdetofoe heeft een zachte structuur en is ideaal voor het maken van vegetarische patés en broodbeleg. Zijdetofoe geeft ook body aan sausen, desserts en dressings.

Tofoe op zich smaakt neutraal maar neemt makkelijk de smaak van andere ingrediënten over. Daarom kruid of marineer je hem best met bijvoorbeeld sojasaus, knoflook, honing of verse gember.

Hoe tofoe bewaren?

  • Tofoe hoort in de koelkast.
  • Zet harde tofoe altijd helemaal onder water. Op het moment dat je hem wilt verwerken in gerechten, laat je hem eerst uitlekken en dep je hem daarna droog.