Goed voor jou én goed voor de planeet, dat smaakt altijd naar meer

Tempé: andere koek

Tempé of tempeh is een vaste koek van gefermenteerde sojabonen. Deze eiwitrijke vleesvervanger is makkelijk verteerbaar, bevat veel vezels en is cholesterol- en glutenvrij. Tempé is er zowel natuur als gerookt.

Hoe tempé klaarmaken?

  • Gewoon gebakken, is natuurtempé al lekker.
  • Snij tempé in schijfjes, blokjes of reepjes, en bak of frituur in olie tot ze knapperig en goudbruin zijn. Lekker op de boterham, in een salade of in een pitabroodje met rodebietenmousse! 
  • Hou je van extraatjes? Marineer tempé dan, bijvoorbeeld met sojasaus, olijfolie en gember, zoals in ons recept met zoete aardappel en prei uit de oven.  
  • Verkruimeld is gebakken tempé ook een aanrader: een veganistisch alternatief voor parmezaan op salades of pastagerechten.

Hoe tempé bewaren?

  • Verse tempé blijft drie tot vier dagen goed in de koelkast.
  • Invriezen is mogelijk.

Recept met tempé: pasta alla veggie carbonara

  1. Giet 1,5 dl shoyu (sojasaus) over 170 g gerookte tempé in kleine staafjes. Laat 10 min. marineren.
  2. Meng ondertussen 100 g geraspte parmezaan met 2 losgeklopte eieren en 2 eidooiers tot een gladde saus. Kruid goed met zwarte peper.
  3. Verhit 2 eetl. olijfolie in een pan en bak de gemarineerde tempéstaafjes krokant.
  4. Roer samen met de saus onder 400 g gekookte spaghetti.
  5. Verdeel over 4 diepe borden en werk af met verse parmezaanschilfers.