Goed voor jou én goed voor de planeet, dat smaakt altijd naar meer

Biologisch, lokaal én familiaal: PIPO

Geen betere gastheer dan Piet Porreye om ons rond te leiden bij PIPO en alles te vertellen over zijn passie voor appelsap! Welkom bij PIPO!

Opstaan en gaan slapen met appels

Piet Porreye is 62 jaar en zaakvoerder van PIPO Appelsappen in Sint-Truiden. De zaak heeft een sterk familiaal karakter en dat is van onschatbare waarde voor Piet. 

“Heel ons gezin is rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken bij PIPO Appelsappen. Dat maakt dat wij een sterk verhaal kunnen neerzetten. Het zorgt er ook voor dat je met je werk opstaat en dat je ermee gaat slapen, maar als je je job met passie doet dan maakt dat niet uit.”

Van fruitbedrijf naar producent van appelsap

Piet stond al jaren aan het roer van zijn fruitbedrijf toen zijn vrouw in 2006 vond dat het tijd werd om iets nieuws te proberen. 

“Veerle kwam met het idee om ons eigen appelsap te maken, maar in het begin zaten de mensen daar niet op te wachten. Mijn vrouw is dan zelf naar cafés en restaurants gestapt om het appelsap aan de man te brengen en zo is de bal stilletjes aan het rollen gegaan. Ondertussen heeft zowat elke horecazaak hier in de buurt onze appelsappen en dat is iets waar we echt wel trots op zijn. We hebben het appelsapverhaal van nul af aan opgebouwd. Als je ziet waar we nu staan, dan kan je stellen dat we dat opgebouwd hebben door hard te werken en omdat we zelf zo sterk geloven in het authentieke karakter van ons product.”

Perfecte bodem voor fruit

PIPO is gelegen in Sint-Truiden in de Belgische fruitstreek Haspengouw.

“Het is niet voor niets dat hier in deze streek al zo lang fruit geteeld wordt. De bodem leent zich perfect tot het kweken van appels, peren, maar ook frambozen en andere fruitsoorten kunnen hier perfect groeien. Wij kweken de verschillende soorten appels die gebruikt worden in ons appelsap zelf. Het afgewerkte appelsap is een mengeling van verschillende appelsoorten omdat het enkel op die manier aan haar unieke smaak kan komen.” 

Wanneer ik zelf bij de pluk van een appel proef, dan kan ik al exact zeggen hoe het appelsap zal smaken.

Appelsap met pit!

Aan het appelsap wordt niets toegevoegd: geen bewaar- of kleurmiddelen en geen toegevoegde suikers. Enkel 100 % versgeperst sap. 

“De smaak van ons appelsap is niet constant. De appels evolueren van smaak wanneer ze in de koeling liggen. Daardoor kan het zijn dat ons appelsap af en toe een klein beetje anders smaakt. De PIPO-fans weten dat en vinden het ook helemaal niet erg. Wanneer ik zelf bij de pluk van een appel proef, dan kan ik al exact zeggen hoe het appelsap zal smaken. Het is vooral belangrijk dat ons appelsap pittig is, het mag niet flets zijn van smaak. Wanneer je van ons appelsap drinkt, moet je een wauw-gevoel krijgen."

Af te wisselen met heerlijk appel-sinaasappelsap

In 2019 bracht Pipo een verfrissende fruitsap van 100 % appel én sinaasappel op de markt. In je Bio-Planet vind je hem eveneens in een bag-in-box van 3 L, handig en ecologisch verpakt. Na opening kan je er nog 60 dagen van genieten. Deze mengeling is ook heel geschikt als basis voor cocktails.

Alles in huis

Heel het proces van het maken van het appelsap speelt zich af in het eigen bedrijf. Op die manier kan Pipo de kwaliteit van het appelsap garanderen en heeft het bedrijf controle over alle stappen.

“Het is belangrijk om te starten met een goeie basis. Als je appelsap zou maken met slechte appels krijg je automatisch ook slecht appelsap. Het zou dus dom zijn om dat te doen. Bij ons wordt het appelsap niet opgeslagen in grote tanks want dat zou de smaak enorm beïnvloeden. PIPO-appelsap is kraakvers appelsap.”

Een passie van heel de familie

Omdat de kinderen van Piet zijn passie voor het bedrijf hebben overgenomen, is hij steeds omringd met ‘jong bloed’ en nieuwe ideeën.

“Het feit dat wij hier met veel jonge mensen werken, zorgt dat er altijd nieuwe ideeën zijn. En er is ook een frisse kijk op wat we doen. Het mooiste is dat we allemaal dezelfde passie hebben. Passie is belangrijk in elke stap van het productieproces. Wanneer je mij morgen zou vragen om een ander product te verkopen dan zou ik dat waarschijnlijk niet kunnen. Ik ben gepassioneerd door het fruit en door het appelsap en dat zorgt ervoor dat ik ons verhaal op een juiste manier kan brengen. Dat zou ik niet kunnen voor iets waar ik zelf niet 100 % achter sta.”