Goed voor jou én goed voor de planeet, dat smaakt altijd naar meer

Bladgroenten en sla

Spinazie, warmoes, paksoi … De nerven en het blad van deze bladgroenten doen het uitstekend in warme gerechten: gestoofd of in de wok, in soep of stamppot. Hou je meer van frisse gerechten bij warmere temperaturen? Kies dan voor kropsla, pluksla, ijsbergsla, rucola, eikenbladsla, Romeinse sla … Ze bevatten ook weinig calorieën dus je kan je bord volscheppen zonder schuldgevoel.

Bladgroenten en sla kopen en bewaren

Kies voor groenten met heldergroene, stevige bladeren. Let er bij warmoes op dat de uiteinden van de stelen stevig zijn en dat ze niet verkleurd of rafelig zijn. Bladgroenten en sla gebruik je het beste zo snel mogelijk. Je kan ze zo'n 4 dagen bewaren in een gesloten zak in de groentelade van de koelkast.

Tips met bladgroenten en sla

  • Spoel goed want je wil natuurlijk geen grond of zand in je bord.
  • Snij bij bladgroenten met een dikke nerf eerst de nerf van de bladeren en hak ze grof of fijn. Stoof apart enkele minuten aan en voeg daarna de gesnipperde bladeren toe.
  • Bij het stoven van bladgroenten komt heel wat vocht vrij. Zet het vuur wat hoger zodat alle vocht verdampt of laat de groenten uitlekken in een vergiet en knijp er eventueel het vocht uit met je handen.
  • Spinazie of boerenkool bij het ontbijt? Waarom niet, verwerk ze in een smoothie of beleg een geroosterd broodje met gestoofde bladgroenten en een spiegelei of gepocheerd ei.
  • Nog wat sla over? Laat je dan verrassen door een lekkere slasoep.